Chassé, daar word je gelukkig van! Met de kernwaarden verbindend, stimulerend en midden in de samenleving heeft het Chassé Theater het doel om met impactvolle voorstellingen de inwoners van Breda gelukkiger te maken. Meerdere malen per jaar worden er merkcampagnes gevoerd om dit imago te versterken en zichtbaarheid te vergroten, met als indirect doel de ticketverkoop te stimuleren. Zo ook deze winter.
Creatief bureau Wars ontwikkelde een eigenzinnige campagne die mensen aan het denken zet, uitdaagt en tegelijkertijd flexibel genoeg was om voor alle verschillende doelgroepen aansprekend te zijn. Wij van Funnelboost zagen als vaste partner op het gebied van e-mailmarketing en personalisatie kansen om dat creatieve concept op een hele goede manier door te vertalen naar onze specialisaties.
Wij grepen de kans aan om met dit concept een stap verder te gaan en iets unieks te doen voor deze campagne. Hiervoor segmenteerden wij het bezoekersbestand, maakten wij de winterbol interactief en ontwierpen wij de volledige e-mail.
Een voorbeeld van de interactiviteit:
Voor het kanaal e-mail is het bijzonder om te werken met interactieve elementen. Funnelboost wist dit zo te bouwen dat de sneeuwbol in de e-mail geschud kon worden. Het interactieve element is dan ook volledig door Funnelboost gemaakt en geoptimaliseerd met meer dan 15 verschillende varianten.
Onder de interactieve winterbol werden vervolgens nog andere theatertips getoond, ook allemaal bepaald vanuit eerder aankoopgedrag.
Voor de segmentatie werden drie belangrijke pijlers aangehouden: genre, bezoekmotief en het Whize-segment van Whooz en deze werden zo goed mogelijk met elkaar gecombineerd.
Per bezoeker werd er gekeken wat zij afgelopen jaren gekocht hadden om zo het favoriete genre te bepalen. Daar is vervolgens nog een extra laag aan toegevoegd, immers is niet elke voorstelling binnen een bepaald genre gelijk. Een cabaretvoorstelling kan bijvoorbeeld vermaak zijn, maar ook iemand prikkelen en aanzetten tot nieuwe inzichten. Elke voorstelling is daarom ook nog opgedeeld in twee bezoekmotieven: vermaak en ontspanning en inspirerend en prikkelend.
Zo hadden uiteindelijk 70.000 ontvangers een favoriet genre mét een voorkeursmotief. Maar daar bleef het niet bij: aangezien veel kaartkopers vaak één of twee voorstellingen hebben gekocht, is er ook gekeken naar de inzichten die de Whize-segmenten van Whooz ons eerder hebben gegeven en welke cross-overs er gemaakt konden worden naar andere genres.
Een voorbeeld
Bezoeker X heeft in het verleden één musical gekocht waar het bezoekmotief Vermaak en Ontspaning aan hangt. Dit genre met bijbehorend motief scoort daarmee automatisch het hoogst. De eerdere analyses van de Whize-segmenten gaven ons inzicht dat musicalliefhebbers van vermakelijk aanbod vaak vallen onder Volks en Uitgesproken en Gewoon Gemiddeld, die ook vaak voorstellingen kochten als populaire muziek, show en circusvoorstellingen.
En met die informatie werd er vervolgens de beste match in het aanbod van Chassé in de maanden december en januari gezocht en verscheen in de winterbol!
In totaal zijn er meer dan 100.000 winterbollen verzonden. En schudden deden de bezoekers!
Waar de open-rate al 5% boven het gemiddelde van reguliere theaternieuwsbrieven lag, gingen de clicks door het dak! Van iedereen die de nieuwsbrief met de gepersonaliseerde winterbol openden, klikte 3 op de 10 bezoekers ook daadwerkelijk in de nieuwsbrief, in vergelijking met vaak maximaal 1 op de 10 bij reguliere verzendingen.
Van de bezoekers die een niet-gepersonaliseerd voorbeeld kregen (de winterbol was interactief, maar het aanbod in de winterbol en in de nieuwsbrief was niet afgestemd op eerder aankoopgedrag) waren de resultaten volgens verwachting. De resultaten waren iets lager dan bij de gepersonaliseerde variant, maar alsnog beduidend hoger dan bij de reguliere theaternieuwsbrief.
Na de segmentatie werd de onderwerpregel getest onder drie testgroepen. Uiteindelijk werden er onder de onderwerpregel: Schud voor een beetje geluk ✨ de meeste opens geregistreerd bij alledrie de groepen en werd deze ingezet voor de rest van de campagne.
Ook werd er een Close Alert meegestuurd naar de bezoeker. 80% van de reacties die daaruit volgden waren positief.
Funnelboost ziet de kracht van cultuur en zet met e-mailmarketing, bezoekersinzichten én personalisatie jouw culturele organisatie in de schijnwerpers. Wij stimuleren interactie, zetten bezoekers aan het denken en laten ze met een open blik nieuwe producties ontdekken of genieten van het vertrouwde.
Samen werken wij aan de digitale transformatie van jouw organisatie. Altijd impactvol, innovatief én commercieel succesvol, waarbij het behouden en etaleren van de artistieke waarden voorop staat. Met 10 jaar werkervaring in de cultuur weten wij dat het kan. En goed ook. Dus neem eens contact met ons op.
Meer inspiratie?
Geef je op voor onze culturele nieuwsbrief! Daarmee ontvang je twee keer per maand inspiratie over het inzetten van e-mail automation en website personalisatie, volledig toegespitst op de cultuur.