Dat de nieuwsbrief die je verstuurt er verzorgd en herkenbaar uit moet zien om vertrouwen van de ontvanger te winnen, zal geen verrassing zijn. Een responsive
e-mail is anno 2023 ook vanzelfsprekend. Toch valt er nog veel winst te behalen als je kijkt naar de opbouw en structuur van je e-mail. Wanneer je de onderstaande 5 tips volgt zal het conversiepercentage zeker omhoogschieten! 🚀
Het introductieblok (Hero) pakt vanzelfsprekend de meeste aandacht in je e-mail. Hier dient dan ook de belangrijkste boodschap besproken te worden. De opbouw van deze header is belangrijker dan je denkt. Wanneer je een denkbeeldige omgekeerde piramide over je content plaatst zie je dat je ogen direct naar de CTA worden geleid; en dat wil je! Hier vindt je conversie plaats.
Begin je header dus met een catchy titel, een begeleidende tekst en een knaller van een button. Extra tip: zorg voor een activerende button tekst. Dus vermijd bijvoorbeeld de tekst ‘Aanmelden’, maar ga eerder voor ‘Ja, ik meld me aan’. Gegarandeerde kliks!
Niks is zo slecht voor je conversie als een visueel oninteressante mail. Als je content langdradig oogt zullen mensen ook niet verder scrollen en mis je kansen op kliks en conversie. Zorg dus dat je het design opbreekt. Wissel een stuk tekst af met een afbeelding of een blok met een opvallende achtergrondkleur. Dit valt je lezer direct op en zorgt dat de e-mail tot het einde interessant blijft.
Houd rekening met leespatronen. Dit zorgt ook voor een visueel interessante nieuwsbrief en houdt de aandacht van de lezer vast. Een structuur in de opbouw leidt je lezer door je e-mail heen.
Een Z patroon werkt goed, maar ook het F-patroon:
Misschien een inkoppertje, maar niet minder belangrijk: hiërarchie. Zorg ervoor dat niet alles even belangrijk lijkt. Dit verslapt de aandacht op elementen waar je juist de aandacht op wilt vestigen: belangrijke content of CTA’s. Gebruik niet 5x dezelfde titel grootte en beperk het gebruik van buttons. Een overkill aan keuzes om op te klikken kan juist het tegenovergestelde resultaat opleveren.
Bij tip 4 al kort besproken, maar nogmaals, denk goed na over de grootte van je titels. Bepaal hoe belangrijk het onderwerp is, en kies daar een titel grootte bij. Creëer een overzicht met bijvoorbeeld 5 soorten titels en probeer alleen deze groottes te gebruiken. Houd je hierbij dan ook aan regels, de allergrootste titel gebruik je maar één keer, bovenaan de mail. Communiceer je producten gebruik dan een kleinere titel.
Hopelijk zorgen bovenstaande tips dat je nieuwsbrieven er tiptop uit komen te zien en de conversiepercentage door het dak gaat. Mocht je hulp nodig hebben met het opstellen van een conversieverhogende nieuwsbrief of is jouw e-mail design aan een opfrisbeurt toe?
Laat hieronder je e-mailadres achter en we nemen contact met je op!
Laagdrempelig aftasten wat wij voor je kunnen betekenen? Schiet een half uurtje in en wij gaan graag het gesprek met je aan over jouw uitdagingen en hoe wij daar eventueel bij kunnen ondersteunen.