Deliverability, een begrip wat je vast eens voorbij hebt zien komen als e-mailmarketeer. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Deliverability is alles wat te maken heeft met het bezorgen van commerciële mails in de inbox van de ontvanger. Je weet dat succesvolle campagnes afhankelijk zijn van bereik. Hoe groter jouw bereik, des te groter de kans dat jouw e-mails worden geopend. Daarom is het belangrijk dat je snapt welke factoren bepalen of jouw e-mails goed bij de ontvangers worden afgeleverd. Het belangrijkste is om je aan bepaalde technische zaken te houden, maar er zijn ook dingen waar je zelf invloed op hebt. We zetten de belangrijkste tips op een rijtje, zodat jouw mail netjes in de inbox van je ontvanger belandt.
Allereerst wat achtergrondinformatie zodat je de route van verzender naar ontvanger beter begrijpt. Als e-mailmarketeer stuur jij e-mails naar de ISP (Inbox Service Providers). De ISP bepaalt op basis van alle technische zaken, maar nog veel meer op engagement en historische data, of jouw e-mails uiteindelijk bij de ontvangers binnenkomen. De ISP’s monitoren automatisch het gedrag in de inbox en hangen daar gewicht aan. Hoe beter de verzender technische zaken op orde heeft en hoe meer en vaker engagement optreedt, hoe groter de kans op aflevering in de inbox.
Daarbij wordt er op de volgende zaken gelet door de ISP’s:
Zoals hierboven genoemd zijn er een aantal technische aspecten waar je rekening mee moet houden als je een optimale deliverability wilt behalen. Dit wordt vaak bij de implementatie van jouw ESP (Email Service Provider) goed geregeld, mits je daar de juiste begeleiding bij hebt.
Om zelf jouw deliverability score in de hand te houden is het belangrijk om vanuit een eigen IP-adres te mailen. Zo hou je zelf de regie over jouw afzender reputatie, wat de belangrijkste factor is om in de inbox van je ontvangers te belanden. Dit is echter afhankelijk van de ESP waar je in werkt, want in sommige tools mail je vanuit een gezamenlijk IP-adres. De afzender reputatie van andere bedrijven heeft dan ook invloed op jouw deliverability.
Deze authenticatie methodes helpen de verschillende e-mailclients om te herkennen dat commerciële mails vanuit jouw merk of bedrijf worden verzonden. Hiermee hou je spammers op afstand. Dit draagt ook bij aan een goede afzender reputatie en deliverability. De support van de ESP of een e-mailmarketing bureau waar je mee werkt kan je helpen om de volgende authenticaties in te stellen:
Het is noodzakelijk om vanuit een eigen domein te mailen, zodat je de kans verkleint dat de e-mailclients jouw commerciële mail blokkeren. Mail vanuit een e-mailadres zoals bijvoorbeeld nieuwsbrief@(bedrijfsnaam).com of service@(bedrijfsnaam).com. Dit maakt het tegelijkertijd ook betrouwbaarder voor de ontvangers.
Om te voorkomen dat je mailt naar inactieve inboxen, een foutief of een tijdelijk e-mailadres, richt je een double opt-in proces in de aanmeldcampagne of welkomstflow. Dit proces houdt in dat er een tweede keer toestemming gegeven moet worden als iemand lid wil worden van het nieuwsbriefprogramma. Zo houd je je database schoon en mail je niet naar e-mailadressen die niet relevant zijn. Dit proces is zelfs in sommige landen, waaronder Duitsland, wettelijk verplicht. In Nederland is dit niet wettelijk vastgelegd, maar de meeste bedrijven maken hier wel gebruik van.
Er zijn een aantal basisregels voor content die je als e-mailmarketeer kunt gebruiken die e-mailclients beschouwen als spam-gerelateerde content. Let op dat je dit toepast in de onderwerpregel, de preheader en in je mail zelf.
Segmentatie van je database is hierin heel belangrijk. Op het moment dat je personalisatie toepast op basis van de voorkeuren, aankoophistorie of klikgedrag van de klant, zal de ontvanger van je mail eerder geneigd zijn om een mail te openen en door te klikken. Naast dat een goede segmentatie van je verzendlijst een positief effect heeft op de engagement ratio’s, zullen de ISP’s ook herkennen dat je gepersonaliseerde content toepast. Daarmee heeft het ook weer het gewenste effect op jouw afzender ratio en jouw afzender reputatie.
De opgemaakte versie ofwel HTML-versie van je mail (inclusief afbeeldingen, gekleurde buttons etc.) is vaak de mail zoals deze in de inbox van je ontvangers beland. Het komt weleens voor dat alleen de tekstversie van jouw commerciële mail uitgelezen kan worden door een e-mailclient. Dan is het voor de ontvanger noodzakelijk om een tekstversie van de mail te zien om te begrijpen waar de inhoud over gaat. De meeste tools hebben dit standaard ingericht, maar er zijn een aantal ESP’s, zoals bijvoorbeeld Deployteq, waar je de tekstversie handmatig moet invullen.
Er zijn een aantal manieren om je database op te schonen van inactieve e-mailadressen. Inactieve e-mailadressen hebben namelijk een negatief effect op je deliverability en afzender reputatie. Je kunt hier een reactivatie campagne voor bedenken om deze inactieven weer engaged te krijgen met jouw merk of bedrijf. Indien er na een bepaalde campagneperiode geen activiteit meer plaatsvindt van een specifieke ontvanger, kun je deze uitsluiten van je mailinglijst. Naast dat dit een positief effect heeft op je deliverability, zul je ook betere engagement cijfers kunnen rapporteren.
Er zijn verschillende factoren die de deliverability van jouw commerciële mails bepalen:
Heb je hulp nodig bij het inregelen van technische zaken, creatieve brainstormsessies voor je mails en campagnes of wil je met ons sparren over verbeterpunten op het gebied van deliverability? Dan ben je bij ons aan het juiste adres!
We geven 3 keer een gratis check weg t.w.v. van €360,-
Dit is een tijdelijke actie, dus wees er snel bij! Wat kun je verwachten van de Quick Scan? Je krijgt:
Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Laagdrempelig aftasten wat wij voor je kunnen betekenen? Schiet een half uurtje in en wij gaan graag het gesprek met je aan over jouw uitdagingen en hoe wij daar eventueel bij kunnen ondersteunen.