Waar de ene bezoeker wekelijks het theater of jouw cinema bezoekt, blijft een herhalingsbezoek bij andere bezoekers uit. In onze vorige nieuwsbrief maakten wij al onderscheid tussen twee verschillende groepen:
Deze keer gaan wij in op de tweede groep: het heractiveren van bestaande bezoekers. Wanneer spreek je van een inactieve bezoeker? Hoe kunnen e-mailcampagnes en website-personalisaties zorgen voor meer inzicht én heractivatie en wanneer is het tijd om afscheid te nemen?
Met onderstaande tips kan jij er weer tegenaan!
Voordat je start is het goed om te bepalen: vanaf wanneer is iemand eigenlijk een inactieve bezoeker? Is dat al iemand die twee maanden niet geweest is, of moet iemand dan al twee jaar niet geweest zijn?
De inactiviteit van een bezoeker wordt vaak bepaald aan de hand van de levensduur van een product. Immers, iemand die wasmachines verkoopt, ziet deze koper (uitgaande van een kwaliteitswasmachine...) een aantal jaar niet meer terug.
Dat maakt het meteen lastig voor de culturele sector
Hoelang kan iemand teren op een avondje uit? Wanneer is die culturele droogtrommel dus toe aan vervanging? Om daar achter te komen is het verstandig om het huidige, actieve klantenbestand eens te analyseren.
Van de bezoekers die vaak terugkomen, hoelang zit er tussen elk bezoek? Wat is dus de gemiddelde levensduur van jouw voorstelling?
Dubbele boosterpunten 🚀
In bovenstaande analyses gaan altijd verschillen zitten. De ene bezoeker heeft voldoende aan één avondje uit per jaar, de ander kan er geen genoeg van krijgen en gaat wekelijks.
Blijf daarom altijd op zoek naar factoren die dit verschil kunnen verklaren. Afstand tot het theater kan een logische verklaring zijn waarom bezoekers minder vaak terugkomen bijvoorbeeld. Of liefhebbers van klassieke muziek, die vaak ook abonnementreeksen kopen, hebben een andere bezoekfrequentie dan bezoekers die altijd voor één specifieke artiest kopen.
Al met al, laat je er niet door blindstaren. Het is vooral belangrijk om een gevoel te hebben bij inactiviteit.
Zorg er vervolgens voor dat je gaat werken met classificatie om bezoekers te kunnen indelen in groepen. Een mogelijkheid kan zijn:
Een tip die ook stond bij een inactief nieuwsbriefbestand, maar hier net zo relevant is! Wat is de reden waarom een bezoeker inactief is? Is het aanbod niet meer relevant? Is iemand verhuisd en is het niet meer relevant? Is de gezinssamenstelling veranderd, waardoor theaterbezoek niet meer zo vanzelfsprekend is?
Vraag het uit! Hoewel een actieve koper misschien niet realistisch is, kan voldoende respons je inzicht geven in waarom mensen afhaken. Zijn het zaken waar je invloed op hebt? Of liggen de redenen vaak buiten jouw macht?
Dubbele boosterpunten 🚀
Klinkt misschien gek om van ons te horen, maar niet alles hoeft per e-mail. Heftig, maar waar.
Wanneer je een eerste gevoel wilt krijgen voor de redenen van inactiviteit, kan een kortstondige belronde bijvoorbeeld veel waardevolle informatie opleveren. Daarnaast is dat ook een heel persoonlijke manier van benaderen. Of nodig een groep eens uit voor een programmapresentatie of lunch met de directeur.
Dit zijn allemaal manieren om de redenen voor inactiviteit te achterhalen. Wanneer je een eerste gevoel hebt, kan je nadenken over opschalen. Vanaf dat moment is e-mail daarin wel het middel dat die grootschaligheid aankan.
Vanaf dat moment kan je gaan nadenken over hoe kan de bezoeker weer gaat heractiveren! Neem daarbij de volgende punten als belangrijke overweging mee:
Dubbele boosterpunten 🚀
Denk goed na over je data-selectie! Het begint natuurlijk met een 'laatst bezocht'-datum, maar er zijn veel data-inzichten die jouw selectie nog scherper kan maken.
Wacht dacht je van het uitsluiten van bezoekers die een zeer slechte ervaring hebben afgegeven in de aftermail of een klachtenformulier hebben ingevuld? Of high-end bezoekers die worden uitgenodigd voor premières, maar die je deze e-mail niet wilt sturen?
En natuurlijk moet dit alles terug te herleiden zijn naar betere resultaten en in dit geval een minder inactief klantenbestand! Een aantal punten waar jij jouw doorlopende campagne op kan blijven testen en optimaliseren:
En soms is er niets aan te doen. Je hebt geoptimaliseerd, met 100 mensen zitten bellen en hebt al drie uitnodigingen verstuurd voor een speciale programmapresentatie, maar die ene bezoeker hapt niet. Nada. Noppes.
Dan is het soms ook goed om afscheid te nemen van elkaar. Immers is het langer dan noodzakelijk bewaren van persoonsgegevens onder de AVG-wetgeving niet toegestaan.
Er dient dus een moment te zijn om persoonsgegevens ook weer uit je systeem te verwijderen. Dat kan natuurlijk mooi gepaard zijn met één laatste, geautomatiseerde e-mail waarin die stappen worden toegelicht. Zul je zien: gaat die ene bezoeker precies dáár wel op reageren. Bezoeker geactiveerd! 😉
Heb jij te maken met inactieve bezoekers of misschien een inactief nieuwsbriefbestand? Of heb je hulp nodig in het onderzoeken van deze vraagstukken?
Plan een korte, vrijblijvende afspraak met ons in. Dat kan via onderstaand blok of door een mailtje te sturen naar info@funnelboost.nl. Laten wij vervolgens samen eens de kwaliteit van jouw klantenbestand onder de loep nemen.
Laagdrempelig aftasten wat wij voor je kunnen betekenen? Schiet een half uurtje in en wij gaan graag het gesprek met je aan over jouw uitdagingen en hoe wij daar eventueel bij kunnen ondersteunen.